اجاره لامبورگینی، روزی ۳۰ میلیون تومان! مشکلات خودروهای لوکس
نوشته شده توسط : hsi

اجاره لامبورگینی، روزی ۳۰ میلیون تومان!

 از نکات برجسته برای مردم در مناطق آزاد کشور به‌ویژه کیش، قشم، انزلی و اروند، وجود خودروهای لوکس و البته ارزان‌تر یا هم‌قیمت با بسیاری از خودروهای داخلی بود. این خودروها اکثرا از آسیای شرقی و آمریکا وارد این مناطق می‌شدند و به دلیل قیمت مناسب عمدتا مورد استقبال ساکنان این مناطق قرار می‌گرفتند. علاوه بر این یکی از تفریحات گردشگران در مناطق آزاد، اجاره این خودروها و استفاده تفریحی از آنها بود. می‌توان گفت تا قبل از شرایط سخت تحریم‌ها و گرانی‌هایی که از سال ۹۷-۹۸ آغاز شد، اجاره ماشین چه برای ساکنان و چه برای گردشگران در جزیره کیش تقریبا غیرممکن شده است. این اتفاقات با اعمال تحریم‌ها و به دلیل مدیریت ارز در کشور، منجر به دستور ممنوعیت واردات خودرو به کشور و مناطق آزاد شد. اما پس از گذشت حدود دو سال از این دستور تنها دستاوردش افزایش مشکلات مردم و ساکنان این مناطق است؛ به‌خصوص برای مناطق قشم و کیش. پیش از این، ممنوعیت دستوری دیگری درباره منع واردات خودروهای برندهای خاص و البته ساخت آمریکا داده شده بود و بعد به‌ طور کلی واردات خودرو ممنوع شد. یکی دیگر از مشکلاتی که می‌توان به آن اشاره کرد، درباره خودروهایی است که با توجه به پایان عمرشان دیگر در کیش جایگزینی ندارند و به همین دلیل گرانی بی‌سابقه خودرو در این مناطق ایجاد شده است. باید اشاره کرد که عدم اجازه واردات خودرو به مناطق آزاد در تناقض با قوانین کیش است. «ماشین‌های گران‌قیمت تقریبا از سال ۷۱ وارد جزیره کیش شدند و می‌توان گفت ماشین‌های تولید داخل هیچ‌وقت در جزیره نبودند و حتی ناوگان حمل‌ونقل هم از تویوتا و هیوندای استفاده می‌کردند.» حمید، یکی از کیشوندهای قدیمی است و در ادامه درباره شرایط این‌ روزهای ماشین‌ها در کیش می‌گوید: «با قیمت‌های امروز دیگر تقریبا تفاوتی بین ماشین‌های پلاک ملی و منطقه آزاد وجود ندارد. حتی برخی از ماشین‌ها پلاک ملی‌شان ارزان‌تر است و بهتر است از اول با پلاک ملی خریداری شوند. مثلا هیوندای ولستر در تهران با کیش تقریبا هم‌قیمت هستند که تا قبل از تحریم‌ها و ممنوعیت واردات خودرو قیمت‌ها این‌ گونه نبود.»

انتقال خودرو در مناطق آزاد

برای شکستن قیمت خودروهای وارداتی طرح دیگری هم به کار گرفته شد؛ طرحی که درباره خرید و فروش و انتقال خودرو در مناطق آزاد بود. معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد که تنها نقل‌وانتقال خودرو در میان مناطق آزاد فقط به رویه ترانزیت خارجی و با رعایت مقررات خاصی اجرا می‌شود. شرایطی که برای برندهای خاص و آمریکایی نقل و انتقالش غیرممکن بود. مهرداد جمال ارونقی درباره این شرایط گفته است: «خودروهایی قابل نقل‌وانتقال مابین مناطق آزاد خواهند بود که قبلا در یکی از مناطق آزاد با رعایت مقررات مربوطه وارد و در آن منطقه شماره‌گذاری شده باشند. همچنین ارائه موافقت کتبی سازمان‌های مناطق آزاد مبدأ و مقصد به گمرک مبدأ ترانزیت الزامی است. انتقال خودرو با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی، بوگاتی و همچنین سایر خودروهای دارای برند آمریکایی، ساخت آمریکا یا با مبدأ اولیه آمریکا امکان‌پذیر نیست.»

ترانزیت خارجی سایر خودروها در صورت ثبت سفارش به مقصد منطقه مورد نظر و با استعلام و کسب موافقت دفتر واردات در هر دو مسیر میسر خواهد بود. این قوانین پیچیده باعث شد ماجرای انتقال خودرو در مناطق آزاد با مشکلات زیادی مواجه شود.





:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : شنبه 15 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: